Visie en missie......op onderwijsklimaat
“Vanuit de bron je talenten ontwikkelen”
Ieder kind heeft talenten en is daarin uniek. Wij ondersteunen uw kind, om die talenten te ontwikkelen. Dat doen we vanuit de bron, die verwijst naar verschillende zaken. De bron van ons kindcentrum is onze christelijke identiteit. Ons kindcentrum heeft als naam: De Bron. En tevens is een bron een plaats waar water te vinden is. Water als basis van ons leven. Zo willen we de kinderen begeleiden, hen de basis voor het ‘leven’ meegeven. We hebben hiervoor een aantal speerpunten opgesteld:
Identiteit Op Kindcentrum De Bron geven we onderwijs met als uitgangspunt het christelijk geloof. De Bijbel wordt daarbij gebruikt als inspiratiebron en leidraad. Door aandacht te schenken aan de verschillen in levensbeschouwelijke en maatschappelijke waarden en normen komt dit tot uiting. Respect voor elkaar (leerkrachten, leerlingen en ouders/verzorgers) zal naar voren komen in de manier waarop we met elkaar omgaan en onderwijs geven.
Sociale veiligheid Iedere kind moet zich veilig kunnen voelen op De Bron. Als basis hiervoor dient de Kanjertraining, waarin elke leerkracht zich heeft bekwaamd. Structuur wordt geboden door de school- en klassenregels waardoor een veilige situatie gerealiseerd kan worden. Dit is een belangrijke (de) basis om tot ontwikkeling te komen. We bieden kinderen een omgeving waar ze zichzelf kunnen zijn, zonder gepest of uitgelachten te worden. Dit komt de onderlinge relaties en daarmee de sfeer in de groepen ten goede.
Passend onderwijs Kinderen verschillen van elkaar en leren ook op verschillende wijze. De zorg die ieder kind nodig heeft verschilt. Deze (extra) zorg wordt in de groep zelf gegeven. Slechts in bijzondere gevallen krijgen kinderen hulp buiten de groep. Dat betekent dat de leerkracht ‘integraal’ verantwoordelijk is voor de leerling. Gebruik maken van de kennis van collega’s, en zonodig externe experts, hoort daarbij. Dat kan ook betekenen dat we niet alle kinderen die zorg kunnen bieden die zij nodig hebben.
Hoge leeropbrengst We leven in een samenleving waarin resultaat telt. Een goede voorbereiding op de toekomst betekent dat er resultaatgericht/ doelgericht gewerkt wordt. Veel oefenen van (basis) leerstof is belangrijk. Het doel van elke les moet bekend zijn bij de leerkracht, zodat de essentie van de les centraal staat. Naast een taakgerichte benadering is er ook aandacht voor de proceskant van het (samen) leren.
Leren doe je samen “Twee weten meer dan één” is een bekend gezegde. Met andere woorden, door samenwerking tussen leerlingen te bevorderen maken we gebruik van een sterk element in het leren, waardoor opbrengsten worden vergroot. Toekomst gericht ontwikkelen staat daarom hoog in ons vaandel. De leerlingen hebben hiervoor vaardigheden nodig die we gedurende de schoolloopbaan aanleren. Een ‘ontdekkende’ leeromgeving stimuleert leerlingen om te leren. Passend in deze tijd wordt de digitale leeromgeving optimaal in ons onderwijs benut.
Eigenaarschap Leren komt vooral tot stand als er eigenaarschap bij de leerlingen wordt ervaren. Betekenisvol onderwijs hoort bij het creëren van ondernemend onderwijs. Een ontdekkende leeromgeving stimuleert leerlingen om te leren. Door het inzetten van diverse werkvormen en leermiddelen kunnen we verschillende kinderen beter stimuleren. Servicegericht We zien ouders als partners. Zij zijn samen met ons verantwoordelijk voor de opvoeding van hun kind. Dat betekent een open houding van leerkrachten naar ouders en van ouders naar leerkrachten. Wel zijn er verschillen in de verantwoordelijkheid van het leren. Wij zijn de experts op het gebied van leren. We gaan op zoek naar de beste oplossing, ook als die niet binnen ons kindcentrum gevonden kan worden. We informeren ouders o.a. via Social Schools. Incidenteel ontvangen de ouders het Bronnieuws met mededelingen. We gaan contacten aan met diverse organisaties in het belang van de kinderen en hun ontwikkeling. Bij dit alles is de leerkracht ambassadeur van het kindcentrum en heeft een professionele houding in de contacten met de ouders. |
Agenda |