Passend onderwijs...Het schoolondersteuningsprofiel (SOP)Uit het Schoolondersteuningsprofiel blijkt dat er mogelijkheden op de school aanwezig zijn voor het bieden van
De grenzen worden zichtbaar, wanneer bij het leren en ontwikkelen blijkt dat het welbevinden van de betreffende leerlingen in het geding is. Dit uit zich in onvoldoende tijd en aandacht óf door onvoldoende inzicht in didactische processen. Daarbij stelt ons kindcentrum dan ook, wanneer er onvoldoende zelfredzaamheid is of kan ontstaan, de mogelijkheden voor het bieden van passend onderwijs hun grens bereiken. Ten aanzien van de thuissituatie is de grens bereikt wanneer van leerkrachten verwacht wordt dat ze zich opstellen als gezinsbegeleider. Wanneer door de ouders het vertrouwen opgezegd wordt in de school of als ouders zich agressief gedragen kunnen wij voor de desbetreffende leerling(en) geen passende hulp (meer) bieden. Voor iedere leerling zal met ouders en ondersteunende instanties zorgvuldig bekeken worden wat wel en niet mogelijk is.
Gebieden of situaties waarvan is gebleken dat die buiten onze mogelijkheden liggen:
In het algemeen kan men dus stellen dat de grens bereikt is, wanneer op één of andere manier de balans in de groep verstoord wordt, waarbij alle bovenstaande punten in acht dienen te worden genomen. Het kindcentrum stelt dat het samenwerkingsverband een beroep op de school kan doen voor onderwijs vanaf vier jaar en voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, in principe op alle gebieden, met inachtneming van het hierboven gestelde. Afhankelijk van de beschikbaar gestelde middelen kan een deel van de leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften opgevangen worden binnen ons kindcentrum. Eén en ander is afhankelijk van de aanwezige expertise, de beschikbare ruimte, financiën en de omvang en deskundigheid van het team. |
Agenda |